دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 885 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 179 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 221 |
عنوان صفحه
مقدمه ……………………………….. 1
بخش اول : حجاب
فصل اول ……………………………… 6
1.تعریف حجاب …………………………. 7
2.تاریخچه حجاب………………………… 7
3.حجاب چرا …………………………… 7
فصل دوم : ……………………………. 11
1.عوامل حجاب …………………………. 12
الف : صعود به مراتب معنوی ……………… 12
ب : حجاب مانع اختلاط بیشرط ……………… 12
ج : پوشش سالم برای حفظ زن ……………… 12
د : حجاب جایگاه زن و فرهنگ پرهیز ……….. 14
هـ: حجاب و نظربازی از نظر قرآن …………. 15
فصل سوم : منافع حجاب ………………….. 17
فصل چهارم : سوالاتی در مورد حدود پوشش ……. 22
بخش دوم : بیحجابی
فصل اول :1- تعریف بیحجابی ……………… 27
2-تاریخچه حجابی ………………………. 27
3-شروع پیدا شدن نقشه بیحجابی در کربلا ……. 29
فصل دوم : انواع بیحجابیها ……………… 30
فصل سوم : عوامل بیحجابی ……………….. 33
الف : بیبند و باری ……………………. 34
ب : فساد …………………………….. 35
ج : جهل و ناآگاهی …………………….. 39
د : علل سیاسی ………………………… 40
هـ : مرز باریک بیحجابی و فساد ………….. 40
ی : فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی ……….. 40
و : طلاق ……………………………… 43
فصل چهارم : راههای مبارزه با عوامل بیحجابی . 44
الف : تقویت ایمان و اعتقاد …………….. 45
ب : احیاء ارزشها و فرهنگ اصیل اسلامی …….. 45
ج : شناساندن الگوهای والا ………………. 46
فصل پنجم : پیامدهای بیحجابی ……………. 48
الف : پیامدهای فرهنگی ، عقیدتی بیحجابی ….. 49
ب : پیامدهای اجتماعی بیحجابی …………… 49
ج : پیامدهای اقتصادی ………………….. 49
بخش سوم : بدحجابی
فصل اول : تعریف حجاب ………………….. 54
فصل دوم : منشاء حرکتهای بدحجابی ………… 57
فصل سوم : انواع بدحجابیها ……………… 60
فصل چهارم : ریشههای بدحجابی ……………. 63
1-مدگرایی ……………………………. 64
2-بیبند و باری ……………………….. 64
3-آزادی زن در روابط اجتماعی…………….. 65
4-ممنوعیت سبب طغیان میشود ……………… 66
5-انگیزه جنسی ………………………… 69
6-استفاده ناصحیح از پوشش ………………. 71
7-مورد توجه دیگران قرار گرفتن و جلب توجه کردن 72
8-عرضه و تقاضا ……………………….. 73
9-هوسرانی ……………………………. 74
10-کسب موقعیت ………………………… 75
11-ضعف ایمان …………………………. 75
12-دگرآزاری ………………………….. 76
13-اظهار غنای مالی ……………………. 76
14-ملامت دیگران ……………………….. 77
15-تقلید …………………………….. 77
16-وبای اجتماعی ………………………. 78
17-تشکیل مجامع و کانونهای بدحجابی ………. 79
18-صید دلهای مردان ……………………. 81
19-تعلیم و تربیت ناصحیح و نادرست ……….. 82
20-غربزدگی …………………………… 84
21-تهاجم فرهنگی دشمن ………………….. 85
الف : گستره تهاجم فرهنگی ………………. 85
ب : انگیزه دشمن از تهاجم فرهنگی ………… 85
ج : بهترین شگرد دشمنان مبارزه فرهنگی ……. 87
د : ابزار تهاجم فرهنگی ………………… 88
هـ : تصور غلط از فرهنگ اسلامی …………… 88
22-کمبود شخصیت ……………………….. 89
23-ارضاء تمایلات ………………………. 92
24-حاکمیت فرهنگ غرب …………………… 92
25-استعمار و سوءاستفاده از بدحجابی ……… 92
26-خودنمایی ………………………….. 93
فصل پنجم …………………………….. 95
1-عوامل بدحجابی ………………………. 96
الف : عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی و فرهنگی 96
ب : تلاش تشکیلاتی احزاب و دسته جات وابسته ورشکستگان سیاسی 96
ج : گروهکهای منافقین ………………….. 96
د : عقده حسارت و حس خودکمبینی ………….. 97
و : دگرگونی ارزشها ……………………. 98
هـ : الگوهای ناهنجار ………………….. 99
ی : خلاءهای درونی ……………………… 100
2-انگیزههای بدحجابی …………………… 101
الف : انگیزه روانی و اجتماعی …………… 101
ب : انگیزه اقتصادی ……………………. 106
3-آفتهای بدحجابی ……………………… 109
الف : پرهیز از چشم و همچشمی در رقابتها ….. 109
ب : خشم و تندخویی …………………….. 109
فصل ششم : ……………………………. 112
1-راههای مبارزه با عوامل بدحجابی ……….. 113
2-برخورد با پدیده بدحجابی ……………… 116
الف : برخورد با پدیده بدحجابی شمشیری دولب .. 116
ب : تدبیر را جایگزین احساس کنیم ………… 118
ج : تدوین قانون حجاب 20 خبر ، 2 تکذیب …… 122
د : شیوه برخورد با بدحجاب غیرمنطقی و منطقی . 125
فصل هفتم : 1-پیامدهای بدحجابی…………… 127
الف : پیامدهای بدحجابی ………………… 128
ب : پیامد اقتصادی ، فرهنگی …………….. 128
2-آثار بدحجابی ……………………….. 132
الف : جدایی و طلاق …………………….. 132
ب : فساد اجتماعی ……………………… 133
ج : سقوط شخصیت زده ……………………. 133
د : تکذیب آیات الهی …………………… 133
و : احساس پوچی ……………………….. 134
هـ : ایجاد غفلت ………………………. 134
ی : بدآموزی…………………………… 135
نتیجه : ……………………………… 136
منابع و مآخذ………………………….. 137
الف : اهمیت و ضرورت تحقیق
ب : بیان مسئله
ج : سوالات تحقیق
د : اهداف تحقیق
ی : روش تحقیق
هـ : مشکلات و موانع تحقیق
مقدمه
ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد . فکر این نسل از نظر مذهبی آن چنان که باید راهنمایی نشده است و از این نظر فوقالعاده نیازمند هستند و این راهنمایی باید با زبان و منطق همراه باشد .
چرا که هر کسی احساس میکند این نسل آنقدر ها هم لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دارد و هدف از انتخاب این عنوان «ریشههای بدحجابی زنان » این است که احساس شد ، گذشته از انحرافات عملی فراوانی که در زمینه حجاب بوجود آمده این مسئله و سایر مسائل مربوط به زن ، وسیلهای شده در دست یک عده افراد ناپاک و مزدورصفت که از این طریق علیه دین مقدس اسلام جار و جنجال تبلیغاتی راه بیندازند .
بدیهی است که با شرایط موجود این جوان از جنبه مذهبی به قدر کافی راهنمایی نشده و این تبلیغات آثار شوم بر روحیه جوانان میگذارد . با بررسی این طرح امید است تأثیر فراوانی بر روی عقاید و افکار جوانان بگذارد و حتی بعضی از بانوان به اصطلاح متجدد عملاً در وضع خود تجدید نظر نمایند .
بدون شک پدیده « برهنگی » بیماری عصر ماست و دیر یا زود این پدیده بعنوان یک بیماری شناخته خواهد شد . فرضاً ما کورکورانه از غرب تقلید کنیم باید ببینیم که کار برهنگی در غرب به کجا رسیده و فریاد چه کسانی را بلند کرده است ، بعداً تقلید از غرب را ادامه بدهیم .
نامه چارلی چاپلین یکی از هنرپیشگان معروف جهان به دخترش پس از اینکه به دخترش اجازه میدهد فقط به خاطر هنر میتوان لخت و عریان به روی صحنه رفت و تاکید میکند این لختی فقط روی صحنه و برای ضرورت هنر میباشد . مینویسد : برهنگی بیماری برهنگی عصر ماست ، اما به گمان من تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش را دوست داری ، بد نیست بدانی که دوران پوشیدگی تو را ده سال پیر نمیکند . بهر حال امیدوارم تو آخرین کسی باشی که از تبعه غریزه لختی بشوی »
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسایل مهم اسلامی است و در قرآن کریم در سوره نور به آن اشاره شده و از مفاد آیات چنان فهمیده میشود که « هر مسلمان ، چه مرد و زن ، باید از چشمچرانی ، نظربازی اجتناب کند و مرد و زن باید پاکدامن باشند و زنان باید پوشش خود را بر دیگران آشکار نکنند و درصدد تحریک و جلب توجه مردان نباشند » .
پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه و رعایت لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی و عدم جواز خلوت میان مرد و زن بیگانه بیان شده است .
با توجه به اینکه مردم کمتر به این موضوعات اهمیت میدهند ولی با معضلاتی که در جامعه با آن روبرو هستیم باید به دنبال کشف علت باشیم که چرا اینگونه مفاسد رخ میدهد و با بررسی و تحقیق میفهمیم که علتهای گوناگون در کار است که « بدحجابی و بیحجابی » روحیه افراد تأثیر منفی و مخرب میگذارد .
با توجه به موانعی که در ادامه راه بود گاهی دچار تردید میشدم اما دریافتم که بخاطر تازگی موضوع ارزش تحقیق در این باره چند برابر است . چرا که به عوامل و ریشههای معضلات آگاهی مییابم و حداقل توان خویش را در رفع این معضلات میآزمایم .
این طرح در 3 بخش ارائه میشود که بخش اول در مورد حجاب بعنوان یک پوشش برای فرد میباشد تا جلو هر گونه فساد گرفته شود ،میباشد . این حجاب و پوشش ، از ابتدای اسلام بوده و برای سلامتی و حفظ خانواده ، بهداشت روانی در جامعه و پیشرفت علمی در ترقیات فکری و حفظ حریم زن و مرد و پیشرفت کارهای اقتصادی میباشد « چرا حجاب بعنوان یک پوشش است و از نظر اسلام تا چه حدی شخص باید رعایت حجاب نماید » .
جایگاه زن در جامعه کجاست و حجاب چقدر جلونظر بازی را می گیرد و حجاب چرا برای زن بعنوان یک الگو می باشد.
بخش دوم در مورد بیحجابی که نداشتن روسری و چادر و امثال آن است .
این بیحجابی در ایران از زمان رضاخان شروع شد ، بیحجابی که باعث بیبند و باری و فساد و طلاق و ترویج و فرهنگ برهنگی شد .
راههای مبارزه با عوامل بیحجابی و بدحجابی
تقویت ایمان و اعتقاد و احیاء ارزشهای اسلامی و شناسایی الگوهای والا و … میباشد و پیامدهای بیحجابی که از نظر عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی مورد تحقیق قرار گرفت .
بخش سوم در مورد بدحجابی که به پوشش غیر صحیح از چادر گفته میشود که باعث شده محیط زندگی اجتماعی را آنقدر ناامن سازد که به دختران ما تجاوز و زنان ما را اغفال میکنند با بررسی منشاء حرکتهای بدحجابی که اثرپذیری از تبلیغات کشورهای غربی و گرایش به اشراف نمایی با انواع بدحجابیها و برخی عقدهای میباشند و بدحجابی را برای گشودن عقدههایشان انتخاب کردهاند برخی بر اساس رفتارهای خانواده واطرافیان ، رفت و آمدها ، تبلیغات سوء . گرفتار بدحجابی شده اند و ریشه اصلی بدحجابی عبارتند از مدگرایی ، غریزه جنسی ، هوسرانی ، تقلید ، کمبود شخصیت غرب زدگی ، خودنمایی ، آزادی زن در روابط و … و علتهای دیگری نیز هست که باعث بدحجابی شده است از قبیل: 1-عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی ، تشکیل احزاب و گروهکهای منافقین و … و اینکه اشخاص چه انگیزهای از استفاده ناصحیح از حجاب دارند و آفتهایی که این معضل را بر روی فرد و جامعه داشته و راههای مبارزه با عوامل و ریشههای بدحجابی بیان شده و نتیجه و تأثیری که بر روی افراد گذاشته مورد تحقیق قرار گرفت .
بخش اول : حجاب
فصل اول : تعریف حجاب ،تاریخچه حجاب ، حجاب چرا
فصل دوم : عوامل حجاب
فصل سوم : منافع حجاب
فصل چهارم : سوالاتی در مورد حدود پوشش حجاب
متن کامل را می توانید دانلود کنید چون فقط تکه هایی از متن این پایان نامه در این صفحه درج شده است(به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
همراه با تمام ضمائم با فرمت ورد که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 855 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 359 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 173 |
مقدمه
ورزش و تربیت بدنی و اصولاً فعالیت های جسمانی در دنیای امروز نه تنها به دلیل داشتن اثرات تربیتی و بهداشتی بلکه به دلیل نیاز انسان به حرکت و فعالیت دارای موقعیت های ممتازی می باشد.ورزش به عنوان یک رفتار مرتبط با سلامتی و نشاط مورد توجه و امعان نظر می باشد، به گونه ای که بسیاری از مؤسسات زیبایی و سلامتی در نقاط مختلف دنیا، با استفاده از علوم روان شناختی و جامعه شناختی پیرامون علل و عوامل گرایش و مشارکت در فعالیت های بدنی و نیز شناسایی عوامل مؤثر بر آن تحقیقات دامنه داری را آغاز نموده اند.
تحقیقات انجام شده در مورد اثر فعالیت های ورزشی بر سلامتی جسمی و روانی، طول عمر، شادابی، گسترش روابط اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت باعث شده تا مشارکت مردم در ورزش ها و به ویژه شرکت آنها در انواع ورزش های همگانی در جهان افزایش یابد و به همین دلیل است که امروز اغلب کشورهای پیشرفته جهان در برنامه ریزی و سازماندهی ورزش همگانی کشور خود با دیگر کشورها رقابت می کنند و مرتباً در حال ارایه برنامه های خلاق برای رشد این ورزش هستند. بدیهی است هر کشوری از این موج فزاینده عقب بیافتد، به هیچ وجه نمی تواند خلاء ایجاد شده را پر نماید و نهایتاً تفاوت ها در بهره وری از تأثیرات ورزش و فعالیت های حرکتی روشن و واضح خواهند بود.
در پژوهشی که در دانمارک انجام شده معلوم گردید انگیزه مردم از شرکت در فعالیت های ورزشی، رسیدن به درجات بالا و دستیابی به شعار المپیک (سریع تر، بالاتر و قوی تر) نیست بلکه تندرستی، نشاط و روابط اجتماعی دلایل مهم شرکت در ورزش اند (لارسن گراد، 2002).
این پژوهش با اولویت سنجی چنین موضوعی و با در نظر گرفتن اهمیت مضاعف ورزش همگانی برای عموم مردم درصدد است تا در نخستین گام های اعتلای فرهنگ ورزش همگانی سهیم باشد. زیرا ارتقای فرهنگ مشارکت های ورزشی، مستلزم نگرش علمی افراد نسبت به ورزش و بهره مندی مفید و مؤثر از آن می باشد. هدف پژوهش حاضر سنجش انگیزه مردم از مشارکت در ورزش همگانی باشد، لذا شناخت این عوامل و مقایسه آن در زنان و مردان شرکت کننده شاید بتواند زمینه های لازم را برای توسعه هرچه بیشتر این ورزش که یک تقاضا و نیاز اجتماعی است فراهم آورد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول – طرح تحقیق
مقدمه.......................................................................................................................... 2
بیان مسأله.................................................................................................................... 3
ضرورت و اهمیت پژوهش........................................................................................... 5
اهداف پژوهش............................................................................................................ 7
هدف کلی پژوهش....................................................................................................... 7
اهداف ویژه پژوهش..................................................................................................... 7
فرضیه های پژوهش..................................................................................................... 8
فرضیه اصلی پژوهش................................................................................................... 8
فرضیه های فرعی پژوهش............................................................................................ 8
پیش فرض های پژوهش.............................................................................................. 9
محدودیت های پژوهش............................................................................................... 9
تعاریف نظری............................................................................................................. 11
تعاریف عملیاتی.......................................................................................................... 13
فصل دوم – ادبیات و پیشینة تحقیق
مقدمه......................................................................................................................... 17
بخش اول : مبانی نظری پژوهش................................................................................... 18
- مفهوم تربیت بدنی .......................................................................................... 18
- تعریف ورزش................................................................................................ 19
- ورزش .......................................................................................................... 19
- تعاریف ورزش همگانی................................................................................... 23
- مفهوم جهانی ورزش....................................................................................... 26
- مفهوم ورزش.................................................................................................. 27
- کیفیت زندگی................................................................................................. 29
- حق به دنبال خوشحالی بودن............................................................................ 30
- انگیزه و گرایش مردم کشورهای مختلف جهان به ورزش همگانی........................ 31
- فوائد شرکت در فعالیتهای ورزش همگانی......................................................... 36
عنوان صفحه
- تأثیر ورزش همگانی در تغییر رفتار................................................................... 38
- طبقه بندی ورزش های همگانی........................................................................ 39
- گرایش به ورزش همگانی به عنوان فعالیتی برای اوقات فراغت........................... 42
- تعادل در ورزش............................................................................................. 43
- مفهوم فراغت.................................................................................................. 44
- توسعه تاریخی ورزش همگانی در کشورهای جهان............................................ 49
- فدراسیون ورزش های همگانی ایران و اهداف آن............................................... 54
- نگرش و چارچوب مفهومی آن......................................................................... 57
- تعریف نگرش................................................................................................. 58
- گرایش به ورزش و فعالیت بدنی...................................................................... 59
- انگیزش و گرایش به مشارکت ورزشی.............................................................. 61
- بخش دوم : بررسی پیشینه پژوهش................................................................... 65
o الف) بررسی پژوهش های انجام شده در داخل کشور............................. 65
o ب) بررسی پژوهش های انجام شده در خارج کشور.............................. 78
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه......................................................................................................................... 90
روش پژوهش............................................................................................................. 91
جامعه آماری............................................................................................................... 92
نمونه آماری و روش نمونه گیری.................................................................................. 93
ابزار پژوهش............................................................................................................... 96
متغیرهای پژوهش........................................................................................................ 97
اعتبار و روایی ابزار پژوهش......................................................................................... 98
شیوه جمع آوری داده ها.............................................................................................. 99
روش های آماری........................................................................................................ 99
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های آماری
بخش اول : توصیف آماری متغیرهای تحقیق................................................................. 102
الف) مشخصات فردی افراد تحت بررسی.................................................................... 102
عنوان صفحه
ب) بررسی پاسخ به سؤالات انگیزه مردم به ورزش همگانی........................................... 114
ج) توزیع فراوانی سؤالات دو وجهی........................................................................... 132
د) مقایسه عوامل مؤثر در گرایش مردم به ورزش همگانی.............................................. 134
بخش دوم : استنباط فرضیه های تحقیق ....................................................................... 136
سایر یافته های پژوهش.............................................................................................. 151
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه........................................................................................................................ 161
خلاصه ی پژوهش..................................................................................................... 161
یافته های اصلی پژوهش............................................................................................. 161
سایر یافته های پژوهش.............................................................................................. 163
بحث و تحلیل و نتیجه گیری....................................................................................... 166
روش های گسترش ورزش همگانی............................................................................. 171
پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش........................................................................ 173
پیشنهادات برای محققین دیگر..................................................................................... 173
منابع و پیوست
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-2 : مشخصات کمیته های تحت پوشش و افراد شرکت کننده ........................... 55
جدول 2-2: رشد مشارکت مردم آلمان.......................................................................... 86
جدول1-3: حجم نمونه به صورت متناسب در زنان و مردان............................................ 95
جدول 2-3: سؤالات مربوط به هریک از مؤلفه های انگیزه پرداختن به ورزش همگانی..... 97
جدول 1-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت.................................. 102
جدول 2-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب سن........................................ 104
جدول3- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی به تفکیک رشته....................................... 106
جدول4- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تأهل......................................... 108
جدول5- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تحصیلات................................. 110
جدول6- 4 : توزیع فراونی برحسب تعداد جلسات تمرین در هفته................................ 111
جدول7- 4 : توزیع فراونی برحسب میزان ساعت تمرین در روز................................... 112
جدول8- 4 : توزیع فراونی عامل آرامش و فراغت........................................................ 114
جدول 9-4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل آرامش و فراغت................................. 115
جدول 10-4 : توزیع فراوانی عامل اجتماعی................................................................ 117
جدول 11-4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل اجتماعی.......................................... 118
جدول 12- 4 : توزیع فراوانی عامل درمانی.................................................................. 120
جدول 13- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل پیشگیرنده و درمانی................... 121
جدول 14- 4 : توزیع فراوانی عامل آمادگی جسمانی......................................... 123
جدول 15- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل آمادگی جسمانی....................... 124
جدول 16- 4 : توزیع فراوانی عامل بهبود و یادگیری مهارت ها..................................... 126
جدول 17- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل بهبود و یادگیری مهارت ها ............. 127
جدول 18- 4 : توزیع فراوانی عامل اختصاصی............................................................. 129
جدول 19- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل اختصاصی...................................... 130
جدول 20- 4 : توزیع فراوانی سؤالات دو وجهی مطرح شده........................................ 132
جدول 21- 4 : میانگین نمرات مربوط به عوامل........................................................... 134
جدول 22- 4 : میانگین نمرات مربوط به عوامل به تفکیک جنس.................................... 135
جدول 23- 4 : آزمون مربوط به فرضیه اصلی............................................................... 137
جدول 24- 4 : آزمون مربوط به فرضیه فرعی اول......................................................... 139
جدول 25- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی دوم....................................................... 141
جدول 26- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی سوم...................................................... 143
جدول 27- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی چهارم................................................... 146
جدول 28- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی پنجم..................................................... 148
جدول 29- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی ششم..................................................... 150
جدول 30- 4 : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب تأهل...... 151
جدول 31- 4 : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب سطح تحصیلات 154
جدول 32- 4 : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب سن........ 156
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت.................................. 103
نمودار 2-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب سن........................................ 105
نمودار3- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب سن ......................................... 107
نمودار4- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تأهل......................................... 109
نمودار5- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تحصیلات................................. 110
نمودار6- 4 : توزیع فراونی برحسب تعداد جلسات تمرین در هفته................................ 111
نمودار7- 4 : توزیع فراونی برحسب میزان ساعت تمرین در روز................................... 113
نمودار8- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل آرامش و فراغت............................. 116
نمودار 9-4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل اجتماعی....................................... 119
نمودار 10- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل پیشگیرنده و درمانی.................... 122
نمودار 11- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل آمادگی جسمانی.......................... 125
نمودار 12- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل بهبود و یادگیری مهارت ها .......... 128
نمودار13- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل اختصاصی.................................... 131
نمودار 14- 4 : توزیع فراوانی پاسخ «بلی» به سؤالات دو وجهی مطرح شده................... 133
نمودار 15-4 : میانگین انگیزه مردم از پرداختن به ورزش همگانی .................................. 137
نمودار 16-4 :میانگین عامل آرامش و فراغت در انگیزه مردم از پرداختن به ورزش همگانی 139
نمودار 17-4: میانگین عامل اجتماعی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی .. 141
نمودار 18-4: میانگین عامل پیشگیرنده و درمانی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی 143
نمودار 19-4: میانگین عامل آمادگی جسمانی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی 145
نمودار 20-4: میانگین عامل بهبود و یادگیری مهارت ها به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی 147
نمودار 21-4 : میانگین عامل اختصاصی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی 150
نمودار 22-4: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب تأهل................. 153
نمودار 23-4: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب تحصیلات......... 155
نمودار 24-4: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب سن.................. 158
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 1-2 : مدل سلسله مراتبی ورزش (مول )............................................................... 35
شکل 2-2 : طبقه بندی ورزش همگانی ........................................................................ 41
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 604 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 563 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 123 |
امروزه "رفاه و تأمین اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مطرح میشود، بنابراین دامنه آن از اقدامات و نیات خیرخواهانه فردی فراتر رفته است و به عنوان حق فردی در کشورها مطرح شده و در نتیجه تکلیفی الزامی برای دولتها ایجاد میکند[1]که از طریق سیاستهای خود درصدد محرومیتزدایی از اقشار مختلف و ایجاد رفاه برآیند.
در همین رابطه "رفاه اجتماعی زنان (به عنوان قشری آسیبپذیر) مقولهای است که در چهارچوب "رفاه خانواده" امر مهمی تلقی میگردد و حقیقتاَ زن و خانواده دو مقوله غیر قابل تفکیک از یکدیگرند.[2]
اهمیّت رفاه زنان را میتوان در این نکته یافت که: توسعه پایدار یک اجتماع حاصل مشارکت همه اقشار، خصوصاً زنان می باشد و این مشارکت نیز در گروی توجه به نیازها، اقتضائات و مسائل آنان و یافتن راههایی برای حل آنهاست. " به عبارتی باید گفت که ارزشهای اصلی توسعه پایدار را باید در ارتقای کیفیت زندگی یعنی توانمندسازی زنان و مردان در تأمین نیازهای اساسی در جهت رفع اختلافات طبقاتی در جامعه، رشد آگاهی عمومی، اعتماد به نفس و اعتقاد عامه مردم به اهداف توسعه و حفظ امنیت و آزادگی جست و جو کرد. از این رو رویکرد جنسیتی و افزایش فرصتهای عمومی برای نقشآفرینی و مشارکت اجتماعی زنان در توسعه پایدار و نیز در حوزه برنامهریزی برای توسعه پایدار مطرح می شود.[3]
" برنامهریزی برای زنان" و توجه به مسائل زنان در مفاهیم توسعه، به معنای پذیرش زنان به عنوان عامل مؤثر در توسعه و لزوم برخوردار شدن آنان از مواهب توسعه و از آنجا گسترش ابعاد کمی و کیفی توسعه میباشد.[4]"پیش شرط برنامهریزی برای زنان نیز درک کامل نیازهای آنان، سبکهای زندگی آنها و محدودیتهای آنها است. بر اساس چنین درکی، مکانیسمهای حمایتی لازم است تا بهرهبرداری زنان را از منابع و خدمات موجود تسهیل کند و هر آنچه را که در به چالش کشاندن توسعهیافتگی زنان مؤثر است، شناسایی کند. اموری چون" محرومیت زنان جامعه از دسترسی به فرصتهای برابر ، ناامنی اقتصادی و به ویژه فقر میتواند توسعهیافتگی زنان را تحت تأثیر قرار دهد.[5] واقعیت این است که فقرا نمیتوانند از فرصتها بهرهبرداری کنند و این موضوع مخصوصاً در مورد زنان صادق است. " با چنین نگاهی به توسعه پایدار است که برای ارزیابی توفیقات برنامههای ملی توسعه کشورها، بررسی شاخصهای توسعه، ارزیابی سیاستهای رفاهی و اجتماعی و نیز معیارهای توانایی وابسته به جنسیت که به صورت منفک برای زنان و مردان طرح میشود، ضروری است.[6]در همین راستا " مطالعاتی بسیار ارتباط بین جنسیت و توسعهی اقتصادی را از اوایل دهه هفتاد بررسی کردهاند. با مروری بر وضعیت زنان در جهان و مقایسه آن با شرایط مردان، روشن میشود که زنان از دیدگاه برخورداری از امکانات و مشارکت فعال در توسعه از آسیبپذیرترین بخشهای جمعیت هستند. بر اساس یافتههای جدید، نابرابریهای جنسیتی عاملی مهم در ایجاد شرایطی هستند که با توجه به الزامات و محدودیتهای اجتماعی و قوانین و نرمهای اجتماعی و اخلاقی و آداب و رسوم، تبعیضهایی را علیه زنان نشان میدهند. چون موقعیت زنان در جامعه عمیقاً تحت تأثیر شرایط و سطوح توسعه در کشورها است هر چه کشورها توسعه یافتهتر باشند شکاف بین توسعهیافتگی زنان و مردان کاهش مییابد. از این رو بهبود وضعیت زنان جزو الزامات اصلی در بهبود شاخصهای توسعه در هر جامعه است. به عبارتی، بدون توجه به شرایط زنان، دستیابی به توسعه برای هیچ کشوری میسر نخواهد بود. با وجود این، آمارها نشان میدهد که هیچ جامعهای با زنان رفتاری برابر مردان ندارد.[7]هم چنین"واقعیات موجود در بسیاری از جوامع نشان از آن دارد که علیرغم اعلامیهها و بیانیهها و تأسیس نهادها و سازمانهای مختلف در تحقق حقوق زنان و علیرغم هزینههای قابل توجه، زنان از مسائل و مشکلات ناشی از فقر اقتصادی و فقر فرهنگی در رنج هستند.[8] بی سوادی، جهل، انزوا و تعصبات، گرایشهای اجتماعی – اقتصادی بر ضد زنان، نقض حقوق شهروندی و... موانع قوی مشارکت زنان در برنامههای توسعه هستند. تردیدی نیست که " فقر اقتصادی و فرهنگی " مسئله تبعیض مبتنی بر جنس و... ، در زنجیره رفتارهای تبعیضی دیگر قرار میگیرد و در عین حال، کاملاً تحت تأثیر مسائل تاریخی، روابط و هنجارهای مسلط اجتماعی، باورهای جمعی و تفکرات تاریخی است.[9]"اغلب اوقات برنامههای توسعه و نیز برنامههای رفاه اجتماعی که هدف آنها تشویق رفاه زنان فقیر است منجربه اعمال بار بیشتری بر زنان میشود[10] و به محرومیت آنان در ابعاد مختلف دامن میزند."محرومیت که در ابتداییترین و وسیعترین کاربردش ، به معنای فقر میباشد ، میتواند ناشی از عواملی چون مذهب، تاریخ، فرهنگ، قوانین و .... باشد. اما به نظر میرسد که امروزه جامعهشناسان برای بیان محرومیت افراد به خصوص زنان بیشتر تمایل به کاربرد آن در اصطلاح جدیدش یعنی محرومیت اجتماعی دارند. "محرومیت اجتماعی یکی از تأکیدهای اصلی جنبش آزادی زنان است. (هر چند من میتوانم هر آن چه که دلم میخواهد بخرم ولی مرا دقیقاً به عنوان یک زن شوهردار در نظر میگیرند. من ممکن است حقوق خیلی مناسبی برای زندگیم دریافت کنم ولی این حقوق من کمتر از حقوق یک مردی است که کار وی قابل مقایسه با کار من است و قس علیهذا.[11] نکته اساسی در تحلیل محرومیت به عنوان یک عنصر تاثیرگذار بر رفتار جمعی، این است که آیا محرومیت یا عدم برخورداری از برخی امتیازات امری طبیعی است (وجود آن طبیعی جلوه می کند) یا مصنوعی و غیرمصنوعی؟ محرومیت آنجا که غیرطبیعی و نابحق جلوه میکند، به عاملی تأثیرگذار در رفتار جمعی تبدیل میشود.[12] اما آن چه که در محرومیت اجتماعی خواه طبیعی و خواه غیرطبیعی و ناحق جلوه میکند این است که فردی که محروم اجتماعی خوانده میشود از بعضی حقوق و فرصتها مانند حقوق شهروندی، فرصت آموزشی، اشتغال، و... محروم میشود.
1- نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی (خلاصه گزارش) شورای پژوهش مؤسسه. مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی. چاپ اول. 1378. ص: 9-7
-[2]مینا روحانی." پایان نامه مطالعه وضعیت رفاهی زنان سرپرست خانوار". دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی . 1384
[3]-ستاره فروزان و اکبر بیگلریان. "زنان سرپرست خانوار: فرصتها و چالشها. " فصلنامه پژوهش زنان. دوره 1. شماره 5. بهار 1382. ص: 36
[4]- فریبرز رئیس دانا و ژاله شادی طلب و پرویز پیران. فقر در ایران. (تهران: دانشگاه علوم بهزیستی. 1379)( مقاله زنان: بستهترین حلقه زنجیر فقر- ژاله شادی طلب و افسانه کمالی 1379، ص: 337-338)
[5]- فروزان. پیشین: ص: 36
[6]- همان، ص: 36
[7]- فضیله خانی. چارچوب تحلیلی در مطالعات نابرابریهای جنسیتی در جهان. زن در توسعه و سیاست ( پژوهش زنان ). دورهی 8 . شماره ی 3. پاییز 1389. ص: 7-8
[8]-روحانی، پیشین
[9] - محمد تقی جغتایی و فریده همتی. سیاست اجتماعی. تهران. انتشارات سازمان بهزیستی کشور. 1380. ص: 190
[10]- سازمان ملل متحد. فعالیتهای اجتماعی برای زنان کم درآمد. مترجم نوروزعلی مهدی پور. 1377، اسکاپ. ص: 10
[11]- حسین نبوی. محرومیت و دینداری. پایان نامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی. تهران. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. 1382. ص: 31
دسته بندی | روانشناسی |
بازدید ها | 731 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 33 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
خشونت عبارت است از هرگونه فعل یا ترک فعلی که باعث آسیب جسمی، جنسی و یا روانی شود (کار،1381). خشونت را می توان عملی آسیب رسان دانست که فرد برای پیشبرد مقاصد خویش انجام میدهد و صرفا جنبه فیزیکی ( بدنی) ندارد بلکه ممکن است ابعاد روانی (فحاشی، تحقیر، منزوی کردن فرد، داد و فریاد)، جنسی و اقتصادی هم به خود بگیرد (درویش پور1387، به نقل از محمدی، میرزایی،1391؛کار1379) .
خشونت علیه زنان پدیده ای چند بعدی است که خشونت خانگی یکی از تظاهرات آن به شمار می رود. خشونت در هر جامعه شکل هایی به خود می گیرد که با ساختار قانونی، سنتی و دینی و سیاسی همان جامعه متناسب است. بنابراین اثار خشونت علیه زنان در ایران را باید در مجموعه ای به هم تنیده از انواع خشونت های خانگی، اجتماعی، سیاسی و تفاسیر خاصی از دین جستجو کرد. تاکید بر ارزش هایی مانند جداسازی افراد دو جنس در مراکز دانشگاهی، منع حضور زنان از تماشای مسابقات ورزشی مردان، جلوگیری از فعالیت زنان هنرمند در جایگاه خواننده و مانند اینها، شکل هایی از خشونت است که بر زنان ایران تحمیل شده است (کار، 1381). به هر نوع عمل و یا احتمال رفتاری که به آسیب جسمی، جنسی، روانی یا محرومیت و عذاب منجر شود خشونت علیه زنان گفته می شود این تعریف، تهدید به چنین اعمال و رفتاری، محرومیت از آزادی به اجبار یا به اختیار، اعم از اینکه در زندگی شخصی(خصوصی) یا جمعی رخ دهد را نیز در بر می گیرد (نهاوندی1386 به نقل از وردی نیا، ریاحی، اسفندیاری).
همانگونه که گفته شد چنانچه رفتار خشونت آمیز علیه زنان در چارچوب خانواده و میان زن و شوهر روی دهد از آن به خشونت خانگی تعبیر می شود (پور رضا و موسوی،1382؛ سازمان جهانی بهداشت،1380).
پسران این رفتار رسانه ها را به مثابه الگوی رفتاری یاد می گیرند و در مقابل دختران می آموزند که رفتار خشونت آمیز برای زنان امری غیر مرسوم است (اعزازی،1380). در ایران نیز زنان در اثر فشارهای سنتی هزاران ساله که دامنه ای وسیع دارد خو گرفته اند که بخش عمده ای از وضعیت خشونت بار زندگی خود را از دیگران بپوشانند (کار، 1381).
خشونت نسبت به گروه طبقه و یا ملیت فرق می کند چنانچه زنان طبقه پایین یا مهاجران شهری یا مناطق عشیره ای بیشتر تجربه خشونت جسمانی تا قتل های ناموسی را دارند گاهی همین زنان چنان جامعه پذیر می شوند که خشونت را بازتولید و استمرارش را تداوم می بخشند (محمدی اصل، 1388)، چرا که پنهان نگاه داشتن خشونت علیه زنان و پرهیز زنان از واکنش فعال نسبت به آن، یکی از مشخصات خشونت علیه زنان در تمام جوامع است به نظر می رسد چنین نگرشی به خشونت در هر جامعه دلایل خاص خود را دارد و با شرایط و زندگی فردی زنان هر جامعه متناسب است (وردی نیا و همکاران،1386).
وقتی زنان یاد گرفته اند مورد کمک واقع شوند انگیزش ها و شناخت ها و رفتارهایشان را با خشونت همساز می کنند در نتیجه ترس از مرد و عدم اعتماد به نفس زنان را فرا میگیرد و به این ترتیب آنان ایفای نقش خشونت آمیز توسط مردان را با این روحیات تکمیل میکنند (همان منبع).
مردم شناسان بریتانیایی در چند قرن اخیر، خشونت خانگی را چنین تعریف کرده اند: تحمیل خواهش ها و دیدگاه های یک فرد خانواده بر عضو و یا سایر اعضای خانواده، از طریق اعمال زور، فشار، تهدید، تحقیر و جبر اقتصادی. این دانشمندان بر این باورند که خشونت خانوادگی مرز دینی، جغرافیایی، جنسی و نژادی نمی شناسد.
حقوقدانان در مصر بر این باورند که خشونت خانوادگی منشا جنسی دارد و همیشه زنان خانواده قربانی آن هستند. آنها می گویند: چون زنان در بسیاری از موارد از کمبود امنیت های فردی و شهروندی خویش رنج می برند بنابراین قربانی خشونت های خانگی می گردند (جلایی فرد، فکور راد، 1389).
خشونت خانگی علیه زنان
در برخی موارد خشونت های خانگی را خشونت های داخلی خوانده اند که به معنای حاکمیت غیر قابل تحمل فیزیکی و روانی یک فرد خانواده بر فرد یا افراد دیگر خانواده است. این حاکمیت غیرقابل تحمل به گونه های تحقیر، توهین، برخوردهای فیزیکی و محدود سازی آزادی ها برای قربانی تبارز می کند (زیبایی نژاد،1386).
گرچه خشونت در تمام جوامع به افرادی در سنین مختلف و جنسیت های گوناکون اعمال می شود اما این کنش مخصوصا متوجه زنان و کودکان است و مسائلی را به وجود می آورد که سلامت اجتماعی را تهدید می کند، زنان در سنین کودکی، جوانی و جا افتادگی مکررا قربانی خشونت می شوند خشونت علیه زنان و دختران عمدتا وجه جسمانی و جنسی دارد و به مدد فرهنگی نهادینه، تا آزار روانی آنان و از آن طریق تا خود آزاری جوامع تداوم می یابد (محمدی اصل،1388). اصطلاح قربانی نخست برای باکرهگانی بکار می رفت که به منظور انجام فرائض دینی به قربانگاه فرستاده می شدند (همان).
نتایج پژوهش های مختلف نشان می دهد زنان هشت برابر بیشتر از مردان خشونت همسرانشان را تجربه می کنند (سولر، وینایاک، و کوآداینو2000 به نقل از یزد خواستی 1387). و همین طور بر پایه آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی از هر سه زن یک زن در طول زندگی خود مورد خشونت خانگی واقع می شود (سازمان بهداشت جهانی 2008).
تا 4 دهه قبل هیچ یک از جامعه شناسان به طور خاص به بررسی پدیده خشونت خانگی نپرداخته و افرادی مانند پزشکان و روانپزشکان که به صورت مستقیم با آن ارتباط داشتند آن را مطرح کردند و از طریق مقالات متعددی که در زمینه بررسی های بالینی در مورد کودکان کتک خورده نوشته شد مسئله خشونت خانوادگی به افکار عمومی و متخصصان جامعه ارائه گردید جامعه شناسان تا قبل از این با اینکه از وجود خشونت در خانواده آگاه بودند گمان می بردند این نوع رفتار خشونت آمیز استثنایی ست و در شرایط بحرانی (طلاق، جدایی و فقر مالی) در میان خانواده ها بروز می کند اما از دهه 70 میلادی نگاه پژوهشگران متوجه این پدیده شد و با انجام دادن بررسی های گوناگون کوشیدند خشونت خانگی را شناسایی کنند. بررسی های مربوط به خشونت با مقاله ای آغاز شد که در سال 1962، هنری کمپ و همکاران تحت عنوان "علائم مشخصه کودک کتک خورده "منتشر گردید (کریمی،1386) در اینجا به برخی مطالعات و تحقیقاتی که در داخل و خارج از کشور به بررسی خشونت علیه زنان پرداخته اند اشاره می شود.
دسته بندی | روانشناسی |
بازدید ها | 1628 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1730 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 176 |
عوامل اجتماعی موثر بر خشونت علیه زنان
کامل همراه با کلیه نمودارهای و تحلیل های آماری در سطح ارشد
فصل اول
کلیات پژوهش
-1 بیان مسأله:
-1 سوال اصلی
1 سوالات فرعی
1 اهداف تحقیق
1 اهمیت و ضرورت پژوهش
2-3-1 اهمیت نظری تحقیق:
4-1 قلمرو زمانی و مکانی موضوع
فصل دوم
پیشینه و مبانی نظری
1-2- تعریف خشونت و انواع آن
2-2- تاریخچه خشونت علیه زنان
2-2 جایگاه زن در ادبیات ایران:
- مبانی نظری تحقیق
سابقه تحقیق :
1-4-2 تحقیقات خارجی:
تحقیقات داخلی:
نقد مطالعات و تحقیقات :
بررسی های جمعیت شناسی موضوع
چارچوب نظری تحقیق
مدل تحلیلی :
8-2- فرضیات تحقیق
فصل سوم :
روش شناسی پژوهش
روش تحقیق:
تعریف و تعیین جامعه آماری 1 :
دلیل عمده تحدید جامعه آماری:
تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری:
متغیرهای تحقیق:
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها، تعیین سطح اندازه گیری:
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای مستقل :
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای وابسته:
روش جمع آوری اطلاعات:
روش تحلیل داده ها:
8-3- اعتبار (Validity)
پایایی (Reliability) :
پایایی نتایج پژوهش
فصل چهارم:
یافته های پژوهش
آزمون فرضیه ها:
فصل پنجم :
جمع بندی و نتیجه گیری
راهکارها و پیشنهادات:
منابع